Nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem elég sokszor okoz gondot egy-egy hang lokalizáltatása. Vagyis rengeteg ideig tart, míg a gyerek biztosan hallja az adott hang helyét a szóban. Mivel nagyon sokat kell gyakorolni, ezért gondolkodtam néhány érdekesebb megoldáson, hogy ne csak egy vonatos képre pakoljunk pöttyöket vagy tárgyképeket.

Az első egy vonat. Nagyon egyszerű anyagokkal dolgoztam. Kell hozzá egy WC-papír guriga, egy gyufás doboz, karton és egy tojástartó, valamint némi festék. A gurigán vágtam egy rést, amibe beletettem a gyufás dobozt. A guriga két végébe vágtam kartonból 1-1 korongot és azt is belehelyeztem a lyukba. Ezután szépen lefestettem a mozdonyt és a tojástartóból kivágott (3 tojásnak a helye) kocsit. Míg ezek száradtak összesen hat kört, amit a mozdony kerekének szántam. Ezt is festettem, száradás után pedig összeragasztottam őket. Kész! Ha még szeretnétek, akkor egy kupakból még kéményt is tehettek rá.
Használatban: sorolom a szavakat a gyereknek és ő abba a „vagonba” teszi a korongját vagy képét, amelyikben hallotta az adott hangot. Sokkal érdekesebb, mint egy egyszerű kép.

A második egy kirakó. Egy sima A/4-es lapra, egy A/4-es kartonra, egy képre és laminálóra lesz szükség. A fehér lapot 6 részre osztom (persze akár többre is lehet). A részekbe rajzolok egy téglalapot, amiben jelölöm a hang helyét. A kartont ugyanannyi részre osztom, mint a fénymásoló lapot. Az egyik oldalára egy képet ragasztok (állat, tárgy, jármű, bármi), majd felvágom a vonalak mentén. Én ekkor lamináltam mindent, de akinek bikaerős lamináló gépe van, az a kartont egybe is laminálhatja és utána vágja szét. Gyurmaragasztóval erősítem a hang képeit a karton üres oldalára, arra figyelj, hogy a képet és a hang helyét jelölő kockát egyeztesd. Mivel egyszerre csak 3 lehetőség van (még nem bonyolítjuk azzal, hogy a szóban két helyen is lehet a hang), célszerű megszámozni a kártyákat. Így irányítható a játék, ha gyerek tudja is, hogy hol van az adott hang a szóban, megkérdezhetjük, hogy hol lát még ilyen jelölést. Miután megmutatta, utasíthatjuk, hogy hova tegye, pl. Az első sorban az első megfelelő négyzetbe. Ezzel már beszédértést is fejlesztettünk. Végül pedig a tanuló az összes kártyát átforgatja, ha helyesen dolgozott, akkor az ügyesen kirakott képet fogja látni.

A harmadik egy dominós játék. Ezt a játékot egyben már automatizáláshoz is lehet használni. A dominó egyik végén egy kép, a másik végén pedig a hang helye van berajzolva a 3 részű téglába. Úgy játsszuk, mint a normál dominó játékot. Az elején még én mondom a képek neveit, majd a gyerek, végül az ismert képekkel játszva már mindenki maga állapítja meg a képek nevét és, hogy hol hallja a hangot benne.

(ez a dominó a GY hanghoz készült)

Nektek van valamilyen bevált játékotok?

Fejleszt(Ő)