Az olvasás során szemünk speciálisan mozog. Alapvető fontosságú a szem fixációs képessége. Vagyis, hogy mennyire képes szemünk egy bizonyos pontot rögzíteni. Amikor szakaszosan ugrál a szem, azt szakkádikus szemmozgásnak nevezzük.
Fixáció által a szem, mintha egy fényképet küldene az agyunknak a látott képről. Olvasáskor a jelentés sokat segíthet, mert akkor a szem nagyobb területet képes „lefotózni”. Azonban minél ismeretlenebb egy szó vagy szöveg, annál több időt tölt a letapogatással.
Most néhány gyakorlatot hoztam a szem fixációjának fejlesztésére. Előtte azonban nézzük meg milyen a gyerkőc e képessége.
Vegyünk egy tollat, pálcikát, aminek az egyik végén van egy jól látható pötty vagy jelölés. Tartsuk a gyermek szemétől 35-40 cm-re. Kérjük meg, hogy most csak azt az egy pontot figyelje. Ha ez megy 20-30 másodpercig, akkor elkezdhetünk feltenni egyszerű kérdéseket. Közben figyeljük a szemüket, hogy elkalandoznak-e, illetve az egyéb jeleket, mint például a testtartást, a kéztördelést. Ugyanis vannak olyan gyerekek, akik mindent megtesznek, hogy teljesítsék a feladatot, de ha gyengébb ez a képességük, akkor „bekapcsol” egy kényszercselekvés vagyis egy plusz cselekvés, ezzel mintegy segítve magát.
Kapcsolódó kép

A fejlesztést segítő feladatok:

  1. A fixáció növelésére mutatok egy játékot. Ez a cápa támadás. Kattintsatok a linkre! A képen egy hal látható, amit folyamatosan figyelni kell. Egyszercsak jön egy cápa, ami bekapja. Amikor a gyerek meglátja a nagy állatot, kiáltania kell, hogy „CÁPA!”. (Persze ez egy kicsit vérfagyasztó játék, de a kishal minden esetben kiszabadul 😉 ) Súlyosabb esetben, ha a gyermeknek nehézséget okoz a mindkét szemmel való figyelem, lehet csak egyikkel, majd csak másikkal gyakorolni, utána jöhet mindkettő.
  2. Egy zsenília drót vagy madzag és nagy lyukú gyöngyök kellenek a következő feladathoz. Lényegében ez egy gyöngyfűzés, azonban most nem a gyöngyöt, hanem a drótot mozgatjuk, míg a gyöngy a helyére nem érkezik. Nehezítsük úgy, hogy miközben a szeme nem mozdulhat szókígyót vagy ellentétkeresőt játszunk (az egyszerűség kedvéért kezdhetjük állatok, színek, virágok gyűjtésével). Ha végeztünk, akkor pedig egy szép karkötő vagy nyaklánc lehet a gyerkőc jutalma 🙂
  3. Fogjuk két szívószálat, egy legyen felül a másik alul. A gyermeknek egy fogpiszkálót kell tartania, amire egy gyöngyöt fűztünk. Úgy kell áthaladnia a szívószálak között, hogy közben végig a gyöngyöt figyeli, nehogy leessen és persze a szívószálhoz sem szabad hozzáérni.
  4. Csipesszel babot/borsót kell felvenni és egy tálba tenni. A tál lehet a szoba másik végében, hogy nagyobb legyen a kihívás, de ilyenkor már nem csak fixációt fejlesztünk!
  5. Spatulára matrica: ahogy a felmérésben, most is ezt a pontot, illetve matricát kell figyelni, huzamosabb ideig (kisebb gyerekeknél kb. 30 másodpercig), úgy hogy közben beszélgetünk. Ha nehéz, kezdjük egy szemmel, majd később próbálkozzunk mindkettővel. Tudatosítsuk a szemmozgást. Kérjük meg a gyermeket, hogy ő is jelezze, amikor elmozdult a szeme.
Nehezíthetjük a feladatokat, hogy közben egyre nehezebb kérdéseket teszünk fel, felállítjuk, leültetjük, egy lábra állítjuk, sétáltatjuk a gyermeket, stb.
Kapcsolódó kép
Játékok a fixáció fejlesztésére: az Operáció, a gyöngyös játékok (táblára kirakni a vasalható gyöngyöket; gyöngyből alkotni mindenfélét), különböző golyóvezetők stb.

Képtalálat a következőre: „operáció társasjáték”
                              Operációgolyóvezető

Síkban pedig számos feladatlapot találunk, amelyen be kell karikázni az előre kijelölt elemet. A Pinterest oldalamon találtok néhány ötletet.
Vagy én most ilyen feladatlapot készítettem: Legyen minden mosolygós fejnek piros orra! (filctollal lehet pöttyözni, ha pedig lelamináljuk a lapot, akkor újrahasznosítható)

A bejegyzés ötletét és a feladatokat ez a poszt adta.

Fejleszt(Ő)