Amikor egy gyermek az iskolába kerül rengeteg kihívást kell megoldania. A nehéz iskolatáska cipeléstől, az órán való egy helyben ülésen át, a tanulásig. Ráadásul bekerül egy új közösségbe, ahol nem az az elsődleges, hogy bandázzanak és ismerkedjenek, játszanak egymással. Annak megvan a maga (rövidke) ideje. Sorban haladnak a feladatok, az órák. A tanító néni is rengeteg utasítást ad egyszerre.

„Vedd elő az olvasókönyvedet. Nyisd ki az 5. oldalon. A bal felső sarokban, a jobbra forduló kacsákat színezd ki!”

Nem egyszerű mindezt megjegyezni úgy, hogy közben mellettem Sári kuncog, az ablakpárkányra rászállt egy kis cinke és már kezd korogni a pocakom is.

Bele tudtátok magatokat képzelni a helyzetbe? 🙂

Amennyiben az nem is okoz gondot, hogy a gyerkőc a figyelmét koncetrálja, a feladat sorrendje okozhat kihívást. Hány kacsát kell kiszínezni? Ötöt? Melyiket, amelyik balra fordul vagy jobbra?

Az auditív szerialitás stabil képessége ebben rejlik: a hallott információk megtartása, sorbarendezése. Előbb tágabb szinten (környezet, utasítás), majd mikro szinten (szavak, szótagok, hangok).

Amikor azonban ilyen kihívással küzd a gyermek, akkor az már jóval az iskola előtt feltűnik. Például:

  • beszédében hangtévesztésekkel,
  • szótagokat cserél vagy hagy ki a szavakból,
  • nehezen jegyez meg verseket,
  • nem tud szótagolni,
  • nem tud (vagy csak nehezen) elmesélni egy történetet, össze-vissza ugrándozik a történetben,
  • nehezen megy az idői tájékozódás.

Otthon játszani, illetve fejleszteni e képességterületet, például hanglottóval is tudjátok. Valamint az SNIIKT honlapján találtam Fazekasné Fenyvesi Margit nagyszerű segédanyagát.

Ha pedig a fent említettek közül valamelyik, vagy több is fennáll a gyermekednél, akkor mindenképp kérd szakember (logopédus) segítségét.

Julcsi