Rengeteg gyermekkel találkoztam az elmúlt években beszédészlelési és beszédmegértési zavarral. Pedig nem most kezdtem el vizsgálni a gyerekeket… Viszont még mindig nagyon homályos a fogalom és sokszor látom, hogy nem veszik komolyan a szülők. Pedig az olvasási zavarral küzdő gyermekeknél diagnosztizálható a beszédészlelés elmaradása vagy zavara, ami időben jól fejleszthető.

Hogyan kapcsolható össze az olvasási zavar és a beszédészlelés?

A beszédészlelési elmaradáskor leggyakrabban akusztikai, fonetikai, fonológiai és vizuális zavar is fennáll. Ez pedig kihat: az artikulációra, a szókincsre, a nyelvtani szerkezetek felismerésére és produkciójára. Így mindez oka lehet a szegényes szókincsnek, és befolyásolja az írott nyelv elsajátítását. Problémás lehet az idegennyelv-tanulás, a memoriterek, versek megtanulásának nehézsége is jellemző.

Gyakran a túl sok információ összezavarja az érintettet. Nehezen érti meg a 3-5 vagy annál több szavas utasítást. Ebben az esetben a feladatértés nehézsége áll fenn, ugyanakkor a memóriakapacitás, a szerialitási képesség is érintett lehet.

Mely zavarok állhatnak fenn?

  • A szeriális észlelés zavara
  • A beszédhang-megkülönböztetés zavara
  • A beszédritmus észlelésének zavara
  • A vizuális észlelés zavara
  • A mondatértés és szövegértés zavarai
  • A transzformációs észlelés zavara

A beszédértésnek és beszédészlelésnek a zavara a későbbiekben egyéb zavarokért is felelősek lehetnek, mint például viselkedési zavar, ezen kívül hat a személyiség alakulására és a kognitív fejlődésre egyaránt.

A következő bejegyzésben részletezem a zavarok tüneteit.

Van kérdésed a témával kapcsolatban? Írd meg kommentben!

Julcsi

A kép forrása: Pixabay