Rengeteg gyermekkel találkoztam az elmúlt években beszédészlelési és beszédmegértési zavarral. Pedig nem most kezdtem el vizsgálni a gyerekeket… Viszont még mindig nagyon homályos a fogalom és sokszor látom, hogy nem veszik komolyan a szülők. Pedig az olvasási zavarral küzdő gyermekeknél diagnosztizálható a beszédészlelés elmaradása vagy zavara, ami időben jól fejleszthető.
Hogyan kapcsolható össze az olvasási zavar és a beszédészlelés?
A beszédészlelési elmaradáskor leggyakrabban akusztikai, fonetikai, fonológiai és vizuális zavar is fennáll. Ez pedig kihat: az artikulációra, a szókincsre, a nyelvtani szerkezetek felismerésére és produkciójára. Így mindez oka lehet a szegényes szókincsnek, és befolyásolja az írott nyelv elsajátítását. Problémás lehet az idegennyelv-tanulás, a memoriterek, versek megtanulásának nehézsége is jellemző.
Gyakran a túl sok információ összezavarja az érintettet. Nehezen érti meg a 3-5 vagy annál több szavas utasítást. Ebben az esetben a feladatértés nehézsége áll fenn, ugyanakkor a memóriakapacitás, a szerialitási képesség is érintett lehet.
Mely zavarok állhatnak fenn?
- A szeriális észlelés zavara
- A beszédhang-megkülönböztetés zavara
- A beszédritmus észlelésének zavara
- A vizuális észlelés zavara
- A mondatértés és szövegértés zavarai
- A transzformációs észlelés zavara
A beszédértésnek és beszédészlelésnek a zavara a későbbiekben egyéb zavarokért is felelősek lehetnek, mint például viselkedési zavar, ezen kívül hat a személyiség alakulására és a kognitív fejlődésre egyaránt.
A következő bejegyzésben részletezem a zavarok tüneteit.
Van kérdésed a témával kapcsolatban? Írd meg kommentben!
Julcsi
A kép forrása: Pixabay