Az iskolaérettségik idején, illetve az iskolakezdés közeledtével talán többen találkoznak ezzel a két fogalommal. Úgy gondolom, jó, ha el tudjuk különíteni, hogy mit is jelent a két dolog. Tekintve, hogy nem mindegy mi a háttérben a probléma, ezt ismerve hatékonyabbá tehetjük a fejlesztést, jobban tudjuk segíteni a gyerkőcöket.

A hétköznapi tevékenységek során folyamatosan használjuk a szemünket és  kezünket, legyen szó játékról, tanulásról (olvasásról, írásról), étkezéskor, mindig! De a vizuomotoros integráció nem egyenlő a szem-kéz koordinációval!

kép forrása

Mit is jelent?
A vizuomotoros integráció a vizuális és motoros rendszer közötti közös munkát jelenti. Vagyis, hogy képesek legyünk szinte bármilyen tevékenységet elvégezni, amihez a kezünk is szükséges.

A vizuális és motoros rendszer akkor működhet hatékonyan, ha mind a kettőnek jó az alapja.

 Miből állnak?
1. A vizuális képességek alapjai:
– a vizuális észlelés,
– olyan vizuális képességek, amelyek funkcionálisak, mint például a szemmel való követés, vagy az összehasonlítás, különbség megállapítása,
– szem-kéz koordináció.
2. A motoros képességek alapjai a következő képességek megfelelő fejlődéséből áll:
– a vállöv stabilitása,
– finommotorikus képességek,
– szem-kéz koordináció.

Lássuk akkor mi is a különbség?

Bár sok az átfedés a vizuomotoros integráció és a szem-kéz koordináció között, de az előbbi jóval többet jelent. A vizuális és a motoros képességek együttműködésében a szem-kéz koordináció segít, de hatása egy finom különbségben mutatkozik meg pl. a gyermek írásában.

Az alábbi táblázatba összeszedtem néhány információt:

A következő bejegyzésben néhány ötletet mutatok, hogyan fejleszthetőek ezek a képességek!

Fejleszt(Ő)

A bejegyzésemhez felhasznált cikket itt találjátok.