A törvényi változásoknak köszönhetően ettől a tanévtől kezdve kötelező a 3 éves gyerekek szűrése az óvodákban. Hogyan alakul a nyelvfejlődés és miért NEM fejlesztünk artikulációt ilyen pici korban, erre szeretnék egy kicsit kitérni.
A beszédelsajátítás egy nagyon összetett folyamat. A beszéd elindulásához szükség van az ép hallásra, a beszédkésztetésre, a nyelvi mintára, a megfelelő környezeti feltételekre, a motorikára és a jó észlelésre.

Az ép hallás elengedhetetlen feltétele a beszédnek. Ha nem megfelelő a hallás, nem jön létre a beszéd megfelelő utánzása sem. Már egy kismértékű fertőzésnél, például fülfertőzésnél, is sérül a beszédhangok hallása, így a kivitelezés is romlik. Ez okozhatja a beszédfejlődés lelassulását vagy akár az elmaradását is. Ezért, ha kiszűrök egy gyermeket, akkor mindig első körben hallásvizsgálatra küldöm el!

A környezete adja a gyermeknek azt a nyelvi mintát, amelynek köszönhetően megindul a beszédfejlődés. Amilyen példát mutatnak a gyermeknek, olyan módon fog ő is beszélni. 9-36 hónapos kor között különösen lényeges a megfelelő beszéd minta.

Ugyanakkor fontos feltétel a mozgás és az észlelés! A finommozgások sok, apró mozgás összhangja képpen jön létre. Ezek a kicsi mozdulatok nem csupán a kézügyességben vannak jelen, hanem a hangsorok létrehozásában is. Ehhez pedig az észlelésnek is tökéletesen kell működnie.
 Az előfeltételek után lássuk, hogyan alakul a beszédfejlődés. Nagyon fontos! Az itt leírt információk a tipikus beszédfejlődésről szólnak, ettől kisebb-nagyobb eltérések beleférnek. Ha bizonytalan a szülő inkább keressen fel egy logopédust!

A könnyebb átláthatóság miatt táblázatban szedtem össze a főbb jellemzőket:

 Két táblázatot készítettem, mert egyben nagyon sűrű lett volna.


Tehát, ami nagyon fontos, és sok szülő megkeres emiatt, azért nem javítunk artikulációt 3 éves korban, mert a nyelvi rendszere a kisgyermeknek még nem szilárdult meg, és emiatt az artikuláció sem. Persze lehet mindenféle játékokat játszani otthon ropival, zizivel, lekvárral stb. ez mind ügyesíti a beszédszerveket, amivel nagy galibát nem okozhatunk 🙂
Fejleszt(Ő)


Felhasznált irodalom: Sósné Pintye MáriaFehérné Kovács ZsuzsaJátsszunk beszédet!, Central Médiacsoport Zrt., 2010