Nagyon fontosnak tartom kiemelni, hogy a beszédészlelési zavar nyelvfüggetlen. Tehát, ha valóban fennáll, akkor azt a gyermek az idegen nyelvben is produkálni fogja, mivel a zavar hátterében a nyelvi rendszerek érintettek.

A beszédhang-megkülönböztetés zavara

Hatéves korra a gyermekeknek képesnek kell lenniük a hangokat megkülönböztetni egymástól (kivételt képez ez alól az időtartambeli megkülönbözetés). Amennyiben nem képesek differenciálni a beszédhangokat egymástól, a zavarnak eltérő típusait különböztetjük meg:

  • időtartam-nehézség a mássalhangzóknál és a magánhangzóknál, pl. ál-áll,
  • jellegzetesek a hangzásban hasonló beszédhangok differenciálási nehézsége, pl. s-sz, r-l, zs-z,
  • zöngés – zöngétlen mássalhangzókat nem tudja jól elkülöníteni, pl. k-g, t-d,
  • a magánhangzók differenciálásában a hasonló artikulációjú hangoknál, pl. á-a, ó-ú.

A beszédritmus észlelésének zavara

4-5 éves korra a gyermeknek meg kell tudnia ismételni az elhangzott szöveget adott ritmus szerint. A szótagidőtartam és a szótaghatárok elkülönítésének nehézsége esetén nehézzé válhat a későbbiekben az olvasás, írás során a szóhatárok felismerése és reprodukálása.

A vizuális észlelés zavara

Vizuális észlelés éretlensége esetén a gyermek számára nehézséget jelent az ajakmozgások felismerése az életkorának megfelelő mértékben, így képtelenné válik bizonyos beszédhangokkal azonosítani azokat. Ez akadályozhatja az artikuláció fejlődését és a későbbiekben kihat a betűtanulásra is.

A mondatértés és szövegértés zavarai

Talán ez a zavar önmagáért beszél, de gondoljuk csak végig, ha a gyermek nem képes megérteni egy egyszeresen/többszörösen összetett mondatot vagy egy rövid mesét, az az iskolában nagy kihívást fog jelenteni a számára. A tanító néni egymás után több összetett utasítást ad, amit meg kell érteni és megfelelő sorrendben végre is kell hajtani.

A transzformációs észlelés zavara

Elég furcsán hangozhat ez a kifejezés. A transzformációs észlelés azt jelenti, hogy a gyerek képes a beszédhangokat vizuálisan azonosítani, vagyis a S beszédhanghoz az S betűt kell kapcsolnia. Mindezt óvodás korban úgy vizsgáljuk, hogy egy kocka formát elnevezünk egy adott hangnak. Ezt a kockát kell egyeztetnie a megadott hangokkal és egy kért sorozatot kell kiraknia belőle.

A szeriális észlelés zavara

A szerialitás, más néven a sorrendiség a dolgok egymáshoz képesti mennyiségi, időbeli vagy térbeli viszonyának a megértése és ismétlése. Megjelenhet vizualitásban és beszédészlelésben egyaránt. Észrevehető, ha a gyermek

  • a szavakban cseréli a hangokat (nem minden esetben és nem egyenlő az artikulációs zavarral), szótagokat, kihagyja azokat, pl. kalap helyett lapka, csiga helyett ciga.
  • Nehezebb vagy ismeretlen szavakat nem tudja pontosan megismételni.
  • Az olvasási nehézséggel küzdők a hosszabb szavakat csak szótagolva vagy betűzve tudják kiolvasni vagy találgatnak.

Lenne még kérdésed a témával kapcsolatban? Írd meg kommentben!

Kép forrása: Pixabay

Julcsi