Amint ígértem, hoztam néhány játékötletet a szem-kéz koordináció fejlesztésére. A korábbi bejegyzést, ami a szem-kéz koordináció és a vizuomotoros integráció különbségéről szó, itt olvashatjátok.
Mihez is szükséges a szem-kéz koordináció? Sportoláshoz, íráshoz, játékhoz, mindennapi tevékenységekhez.
Hogyan is fejleszthető?
Kiscsoportosok vagy annál kisebb gyerkőcökkel a perselyezés, torony építés, autópályán való autózás (akár mi is rajzolhatunk, építhetünk pályát!), szortírozás (gyöngyökkel, gombokkal), formakirakózás, puzzle-özés mind-mind hasznos tevékenység.
Kis-, középső csoportos gyermekek esetében a legegyszerűbb ülő helyzetben, terpeszben a labdagurítással, olyan utasítással, hogy azelőtt kapja el a labdát, mielőtt a testéig érne. Közben gyűjthetünk állatneveket, gyümölcsöket, színeket stb.
Csoportban is nagyon egyszerű. A gyerekek egymás mögött állnak és a fejük fölött vagy alatt kell átadni a labdát, miközben mondókázhatunk, énekelhetünk. „Bújj, bújj medve…”, „Bújj, bújj zöld ág…”, vagy Bókkon Gábor: A megbántott kövér felhő versikéje. Lehet bonyolítani: amikor fönt adogatják, egyik verset, amikor lent adják át egy másik verset kell mondaniuk. A helyet is váltogathatjuk: az utolsó mindig előre szalad és ő adja tovább a labdát, vagy az első az utolsó helyre stb.
Körben vagy egy vonalban állva is adhatják egymásnak a babzsákot/labdát, közben akár számolva, mondókázva, színeket sorolva. Ezekkel a feladatokkal természetesen már a beszéd-mozgás integrációt, a verbális memóriát, a szerialitást is fejlesztettük. Másik ötlet, hogy kettesével egy papírlapon lévő golyót, a lapot együtt fogva, vihetik egyik sarokból a másikba.
Nagyobbaknál komolyabb feladatokat adhatunk 🙂
Tartsuk meg a gyümölcshálót, amikor elfogyott a narancs vagy citrom, mert nagyon praktikusan felhasználható! A hálóba tegyünk egy labdát, kisebbet/nagyobbat, kössük meg a két oldalán. Az egyik végére kössünk egy madzagot, amivel felakaszthatjuk vagy megtarthatjuk. Figyeljünk arra, hogy a labda a gyermek mellkasának magasságában legyen! A gyermeknek két kezével, eggyel vagy felváltva kell ellöknie és megfognia a hálós labdát. Később ütővel is játszható. Közben számolhat, tapsolhat, ugorhat, színesítsük a feladatot, így egyszerre sok területet fejleszthetünk!
Másik lehetőség a labdapattogtatás a falon. Megfelelő távolságba álljon a gyermek a fal elé majd dobja neki és kapja el a labdát. Amikor már feldobva elkapja a labdát/babzsákot, de még mozog közben, szabjuk meg, hogy egy bizonyos helyen próbáljon maradni: rakjunk le egy hullahopp karikát és azon belül, vagy csak a szőnyegen. Így egyre szűkítjük a mozgást. Ezután a célba dobás karikába, ládába is jöhet, valamint kanálban gyöngy/bab szállítása egyik tányérból a terem másik oldalán lévőbe.
Minden tevékenységet előbb gyakoroljanak egy kicsit, mielőtt nehezítjük egy újabb feladattal!
Ezek után jöhetnek az asztali játékok: gyöngyfűzés, vasalható gyöngy kirakása, ragasztás, vágás és így tovább.
Legközelebb vizuomotoros integráció fejlesztő ötleteket hozok!