Milyen alapfogalmakat szükséges tudniuk a gyermekeknek, amelyek egész életükben elkísérik őket?
Vannak olyan alapfogalmi kategóriák, amelyek kulcsfontosságúak. Ezek a következők:
- mennyiségi
- téri
- idői
- minőségi
Az ezekbe tartozó fogalmak – ahogy nőnek, fejlődnek a gyerekek – bővülnek, de a kategóriák maradnak. Tanulmányok bizonyítják, hogy ezek az alapfogalmak a tanulmányi eredményt is befolyásolják (például a matematikában). Vagy kisebb korban, ha nem ért egy bizonyos fogalmat az ovis, akkor nagyon könnyen lemaradhat a tevékenységben.
Lássuk, hogy melyek is ezek az alapkategóriák és mely fogalmak tartoznak bele:
Téri fogalmak
Ide tartoznak azok a szavak, melyek irányt, helyet jelölnek. Például a tetején, benne. A névutók produkciója 4-7 éves korban fejlődik párhuzamosan, ahogy a gyermek kognitív képességei fejlődnek.
Ide tartoznak: alatt, fölött, mellett, stb. és az irányhármasságnak megfelelő változatuk.
Időbeli fogalmak
Az időbeli fogalmak lassan és nem mindenkinél zökkenőmentesen alakulnak ki. Talán azért is, mert ez a legelvontabb. Míg az előtte, utána, később fogalmak megértése és produkciója hamarabb alakulnak ki, addig a naptári szavak: tegnap, holnap, a hét napjainak, a hónapok nevei később.
Mennyiségi fogalmak
Ebbe a kategóriába tartozik pl. az egy fogalma, ami a leghamarabb alakul ki. Később az általános mennyiségek (sok, több, kevés), a relációs mennyiségek (több, kevesebb) majd a számfogalmakat (tizenegy, huszonhárom) sajátítják el.
Minőségi fogalmak
A minőségi fogalmak gyakorlatilag a dolgok tulajdonságait írják le: méret, textúra, szín, alak stb. A korai szavak egyszerűek (kicsi, nagy), alapszínek (kék, piros, zöld, sárga), érzelmek (vidám, szomorú), majd egyre árnyaltabb szavakat sajátítanak el a gyermekek (óriás, apró, lila, narancssárga).
Ezen alapfogalmak tanítása a legegyszerűbben a hétköznapi helyzetekben történhet. Ehhez ötleteket a következő bejegyzésben hozok 🙂
A bejegyzés forrása: https://speechandlanguageathome.com/blog/make-basic-concepts-fun-with-these-simple-activities